maandag 19 november 2012

Google+

Van Google+ had ik al wel vaak gehoord, maar nog nooit zelf op onderzoek gegaan om te kijken wat het nu precies behelst. Tot nu toe dan....
Net als heel veel anderen maak ik al wel veel gebruik van bv. Google als zoekmachine voor het opzoeken van informatie en het vinden van leuke afbeeldingen.
Daarbij ben een fan van Facebook, maar wie weet. Kan altijd zo veranderen...:-). Eerst zat iedereen op Hyves (en ik dus ook) en nu is iedereen massaal overgestapt naar Facebook.
Zou natuurlijk zo kunnen zijn dat als iedereen bekend raakt met Google+ we daar en masse naar overgaan.
Een Google+-account was zo aangemaakt, echt een fluitje van een cent. Het zoeken naar collega's vergde iets meer tijd.
Gelukkig waren er al een aantal die de stap naar Google+ al eerder hadden gedaan. Moest zelf nog wel een kring 'biebcollega's' aanmaken en daarna een aantal (onzin)berichtjes geplaatst.

Ik vind het dan wel weer een voordeel dat je bij Google+ verschillende kringen hebt (of eventueel zelf kan aanmaken) zodat je gericht berichtjes kunt sturen naar bv. alleen familie of bv. alleen biebcollega's. Die mogelijkheid kent Facebook volgens mij niet.
In mijn favorieten stonden een aantal sites, die je in Google+ kon 'liken'.  Onder andere die van Restaurant De Stroming in Heerhugowaard. Die heb ik dus een Google+waardering gegeven en via mijn pagina gedeeld.


Zelf ben ik op dit moment niet van plan om iets te gaan doen met Google+ maar zeg nooit  nooit...
Voor de bieb denk ik dat een Google+ pagina geen noodzaak is omdat we al een Facebookpagina hebben. En ik zie in een Google+ pagina niet echt veel andere mogelijkheden, dan de al bestaande Facebookpagina van de bieb. Behalve dat je gerichter berichten kan sturen aan groepen gebruikers. Bv. aann klanten die geinteresseerd zijn in literatuur stuur je berichten over de de nieuw binnengekomen literaire werken, muziekliefhebbers berichten m.b.t. muziek etc.
De Google hangout lijkt me wel heel leuk om iets mee te gaan doen in de bieb. Te denken valt bv. aan een digitale catalogusinstructie of een leeskring. Mogelijkheden te over.
Ik vraag me wel dan altijd af of er bij de klant behoefte aan is. Misschien iets om in een volgend klantenpeilersonderzoek mee te nemen?




donderdag 8 november 2012

Content curation

Nu ik aan mijn 2e Verdiepding bezig ben.  merk ik dat er nog heel veel te leren valt voor mij. En ik denk dat dat  niet alleen voor mij geldt. De digitale wereld neemt een steeds grotere vlucht en het kost heel veel moeite en tijd om bij te blijven...:-)  Vaak is het ook heel moeilijk om uit de grote hoeveelheid informatie, die tot je komt, het voor jou belangrijke eruit te distilleren. Maar daar is content curation misschien wel een heel goed hulpmiddel voor.
Allereerst de geboden informatie tot me genomen. Van een aantal dingen had ik al wel gehoord, bv. van Storify. Maar wat dat nu precies inhield  was me tot nu toe  nog niet bekend.
Alle info was erg duidelijk. En dat kwam vooral door de combinatie van beeld, letters en geluid. Dan blijft het toch veel beter hangen (in ieder geval bij mij).
Enthousiast ging ik met de ontdek-oefeningen aan de slag.
Ik heb o.a. een bezoek gebracht aan Scoop.it.   Omdat ik al vanaf mijn 12e scoliose heb leek het me wel interessant om te kijken of daar informatie via scoop.it over te vinden was. Voor de zekerheid nog even gecheckt of ik wel het correcte engelse woord daarvoor had ingetypt. Maar dat klopte en scoop.it kon niets vinden daarover.
Toen maar als  rechtgeaarde jeugdbibliothecaris op zoek naar 'kinderboeken'. En ja hoor, dat kon hij wel vinden natuurlijk. Als ik binnenkort hopelijk wat meer tijd heb wil ik kijken of ik daar toch een leuke digitale krant van kan gaan maken...
De bibliotheek heeft natuurlijk een enorme schat aan informatie (in papiervorm maar natuurlijk ook via bv. digitale bestanden) tot zijn beschikking. Ik denk dan ook zeker dat we een (misschien bescheiden) rol zouden kunnen  spelen als content curator. Veel klanten zien vaak door 'al die bomen het bos niet meer'.
We zouden ze natuurlijk sowieso al kunnen helpen door voor hun wat bomen weg te kappen...Dat wegkappen doe je al door de verouderde boeken te saneren, maar ook door bv. over een bepaald onderwerp leeslijstjes te maken. Op die lijstjes zet je dan natuurlijk geen 'oude meuk' maar recente titels.
De klant kan uit die lijst dan zelf weer filteren welke titels voor hem interessant zijn.
Bovenstaande is natuurlijk maar een klein voorbeeld van content curation, maar er zijn (denk ik) voldoende mogelijkheden voor de bieb om als content curator op te treden....!